Kan Ku terus mengatur langkah mencari CintaMu...

Saturday, March 30, 2013

Mutiara Hati: 4 Tahap Pendidikan Kepada Anak...

Sabda Rasulullah SAW:
'Apabila mati seseorang anak Adam, maka terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh.' (Hadis riwayat Iman Muslim)

Ibnu Sina berpesan, katanya:
'Ketika anak telah mendapat asuhan ibunya, maka ajarlah ia adab Islam sebelum ia diserang oleh nilai yang buruk.'

Dalam proses untuk mendidik anak-anak menjadi anak yang soleh, pelbagai cabaran dan rintangan yang harus ditempuhi oleh ibu bapa. Langkah-langkah berikut boleh diamalkan agar usaha untuk mendidik anak-anak menjadi lebih mudah dan lancar.

Rasulullah SAW menggariskan 4 Tahap Pendidikan Kepada Anak iaitu:
Tahap 1: Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (6 tahun) hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang.

Tahap 2: Anak yang berumur 7 tahun sehingga baligh (14 tahun) hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan memberi tanggungjawab.

Tahap 3: Anak yang berumur 15 hingga 21 tahun hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan menghormati pendapat mereka selagi tidak bertentangan dengan syariat.

Tahap 4: Anak yang berusia melebih 21 tahun, hendaklah ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya bertindak sebagai penasihat supaya tindakan mereka terkawal.

No comments:

Post a Comment