Kan Ku terus mengatur langkah mencari CintaMu...

Thursday, December 30, 2010

Mengayam Cinta bertatahkan Iman...


Cinta perkataan yang indah dan suci, sekiranya takwa menjadi benang dalam menyulam cinta. Falsafah cinta yang harus dipegang dalam perkahwinan;
“kita adalah tidak sempurna tetapi perkahwinan akan menyempurnakan kita”

Syaratnya ialah masing-masing perlulah ikhlas kerana ikatan perkahwinan dimulakan dengan perjanjian yang menggunakan nama-nama Allah, satu perjanjian yang sangat besar.

‘Bercinta hingga ke syurga
 
Mampukah cinta membawa ke syurga? Bolehkah bercinta hingga ke syurga? Hanya iman dan takwa yang mampu membawa cinta ke syurga. Cinta yang lahir dari hati yang suci perlu disertakan dengan iman yang teguh.

Cinta amat mudah untuk dilafazkan, oleh si teruna kepada si dara ataupun sebaliknya. Cinta tidak akan sempurna jika berlandaskan nafsu tetapi mengayamlah cinta yang bertatahkan iman. Hanya iman yang akan memandu cinta ke landasan yang benar yang diredhai olehNya.

Amat mudah cinta dijadikan bahan tuturan, bait-bait puisi, tapi bagaimana pelaksanaannya? Mampukan ianya dilaksanakan berlandaskan syarak Islam. Tidak menghalalkan yang haram dan tidak mengharamkan yang halal? Jadikanlah takwa sebagai pegangan dalam mengharungi arus cinta.

Jika perahu kecil teroleng-oleng di tengah lautan bergelora dan pendayung tidak cekap berfikir, dan tidak berkemampuan berbuat sesuatu demi keselamatan dan kebajikan para penumpang. bagaimana halnya dengan penumpang ini? Anda sudah punya jawapan pada apa yang telah dijelaskan di atas.

Tepuk dada tanya Iman. Anda yang akan menentukan kerana anda yang akan mengayam dan menyulam cinta untuk melayari bahtera kehidupan.

www.iluvislam.com



No comments:

Post a Comment